Katica csoport

Féléves értékelés – Katica csoport

Szeptemberben 12 gyermekkel kezdtük az évet. 5 lány és 7 fiú alkotta a csoportot.

Az első két hét a beszoktatással telt. A szülők az első héten egész nap a csoportban voltak, együtt ismerkedtünk egymással, az új környezettel, a felnőttekkel, a csoporton kívüli óvodai helyiségekkel, szokásokkal,szabályokkal. Fokozatosan hagyták el egyre hosszabb időre a csoportszobát.

A csoport nagy része viszonylag könnyen beszokott. Egyre kevesebb volt a reggeli sírás, vagy ha volt is, napközben elfoglalták magukat.  Folyamatosan érkeztek hozzánk új gyerekek, félév végére a csoport létszáma 15 fő-re változott. Most már 7 lány és 8 fiú alkotja a csoportot. Az újonnan érkezőket könnyen elfogadták, befogadták. Nagyon empatikus csoport, szívesen fogadnak másokat, észre veszik , ha valaki hiányzik, megkérdezik mikor jön, miért nincs óvodában. Ha valamelyik csoporttársuk sír, azonnal vigasztalni, simogatni kezdik. Figyelnek egymásra.

A csoport mindennapjaiban komoly gondot okozott az akarat. Konfliktus helyzeteiket kezdetben eléggé lobbanékonyan, indulatosan kezelték. Nehezen fogadták a viselkedésükkel, tevékenységükkel kapcsolatos  kritikákat, észrevételeket a társaiktól és a felnőttektől egyaránt.  Még mindenkinek új volt, hogy nem egyedüli gyerekek, itt bizony osztozkodni kell a játékokon, nem minden kaphatnak meg azonnal. Nem lehet szó nélkül elhagyni a csoportot. Alkalmazkodni kell. Ilyenkor gyakran hangosan kiabálva, toporzékolva reagáltak, nem fogadták el társaik akaratát , elképzeléseit, csak felnőtt közbelépésére nyugodtak le. Sok magyarázat és „fordított helyzet” után, egyre simulékonyabbá váltak, van aki, már segítséget kér, nem rögtön oda csap.

Félév végére mindenkiben automatizálódott a napirend. Reggelente jó kedvűen jönnek a csoportba.

A délelőtt folyamán sokféle játék előkerül, mindenki megtalálja a számára megfelelőt. Korukhoz képest elmélyülten játszanak. Időnként már játszópárosok is megfigyelhetőek.

Minden tevékenységre nyitott a csoport , legfőképpen a mozgásos és vizuális tevékenységek motiválják őket. Szívesen tornáznak, mozdulataikat kísérő mondókákkal. Kúsznak, másznak, ugranak, bukfenceznek. A tánc pedig egyik nap sem maradhat el. Lányok táncos szoknyában , fiúk táncos nadrágban táncolnak. Amikor kevesebben vagyunk sétálni is elmegyünk. Mindenki kitartó, nem panaszkodnak fáradtságra. Ilyenkor sokat beszélgetünk a közlekedésről, járművekről, melyik épületnek mi a neve, mi található benne, kicsit ismerkedünk lakhelyünkkel.

Szívesen alkotnak a rajzasztalnál. Rajzolnak, gyurmáznák, festenek. Kezük ügyesedik , egyre biztosabb , pontosabb az eszközfogásuk. Leginkább festeni szeretnek, főleg ha a kezüket is kikenhetik,nyomdázhatnak az ujjukkal , tenyerükkel.

A bábozás és a mesejáték szintén nagyon leköti a csoportot, tátott szájjal nézik, nagyokat nevetnek, tapsolnak a végén. Teljesen elmerülnek a mese világában.

Gondozás terén sokat fejlődtek. A kezdeti maszatos, leöntött pólók után egyre kevesebb „baleset” történik velük napközben, egyre ritkábban kell átöltöztetni őket. Ebédnél egyre ritkábban kell figyelmeztetni őket, hogy  húzzák  a pocakjukhoz a tányért, hajoljanak a tányér fölé, ritkábban borogatnak.

Mindenki megtanulta, melyik a lányos és melyik a fiús oldal a wc-ben. Tudják, hogy utána kezet kell mosni. Fogmosásnál, már nem csak a fogkefét rágják, kezdik rendeltetésszerűen használni . Minimális segítséget igényelnek. Az öltözködés az a terület, ahol több segítségre van szükség, itt néha kényelmesek.

Beszédük esetenként még elmarad az életkoruktól elvárhatótól, de mindig megértetik magukat. Szívesen énekelnek, mondókáznak. Ezáltal és az inger gazdag környezet hatására sokat fejlődtek a nehezebben, kevésbé érthetően beszélő gyerekek  is.

Készítette:
Németh Dóra
óvónő